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Coronavirus: aggiornamenti per la comunità universitaria / Coronavirus: updates for UniTo Community
Oggetto:
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Interpreting the Macroeconomic Scenario

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Interpreting the Macroeconomic Scenario

Oggetto:

Academic year 2021/2022

Course ID
MAN0293
Teaching staff
Teodoro Togati (Lecturer)
Piotr Tomasz Bialowolski (Lecturer)
Pier Marco Ferraresi (Lecturer)
Degree course
BUSINESS ADMINISTRATION - Curriculum: Business Management and International Marketing
BUSINESS ADMINISTRATION - Curriculum: Finance and Accounting
Year
1st year
Teaching period
Second Term
Type
Distinctive
Credits/Recognition
12
Course disciplinary sector (SSD)
SECS-P/01 - economia politica
Delivery
Formal authority
Language
English
Attendance
Obligatory
Type of examination
Written
Prerequisites
Macroeconomics
Oggetto:

Sommario del corso

Oggetto:

Course objectives

The aim of the course is to provide students with basic competences to read and interepret macroeconomic statistics and macro-trends.

 


Lo scopo del corso è di forniere agli studenti le nozioni e competenze di base per comprendere e interpretare i fenomeni macroeconomici

Oggetto:

Results of learning outcomes

Knowledge and competences in putting in context  the polices implemented across Europe, with the support of the data scenarios.  

 

conoscenze e competenze per inserire nel contesto macroeconomico le politiche implementate nel contesto EU, con il supporto dell'analisi dei dati

Oggetto:

Course delivery

lectures and classes

lezioni ed esercitazioni

Oggetto:

Learning assessment methods

Lab sessions tests, exams

 

COVID EMERGENCY: please look at the updated website:

https://elearning.unito.it/sme/course/view.php?id=3570

in fase di emergenza covid l'esame avrà modalità diverse

in assenza di emergenza esame è scritto per entrambe le parti

Oggetto:

Support activities

Teaching assitance

Esercitazioni

Oggetto:

Program

In the first part of this course we focus upon the recent debate on
stagnation, i.e. the reasons why today most advanced economies, like the US, Japan or Europe grow much less than forty or fifty years ago.In particular, we will discuss
the explanations provided two main approaches or paradigms: namely,
standard neoclassical theory and Keynesian theory.

The first approach holds that stagnation is not rooted in internal
problems of market economies. but caused by external ‘threats', such
as bad institutions, demographic changes and a slowdown in
technological innovation.

The second approach holds instead that stagnation is due to a major
internal problem of the
economy: namely, a lack of aggregate demand.This problem may be due to
various factors, such as inequality in income and wealth distribution
and uncertainty that leads consumers to hold money rather than spend
and investors to postpone their decisions.

Main contents of the second part:

Macro Revision

Consumption and Saving

Public expenditures across EU

Pension Systems 

 

Il corso è diviso in due parti 

La prima poi teorica che si concentra sui recenti debattiti sulla stagnazione, la causa della crescita attuale debole di economie forti rispetto al passato. I due principali approcci saranno approfonditi: la teoria neoclassica e quella keynesiana.

La seconda parte è applicata e guarda princialmente ai seguenti temi

il fenomeno dell'invecchiamento della popolazione e conseguenze macro

Pensioni

Scelte iintertemporali

Esercitazioni pratiche e applicazioni econometriche su STATA

 

Suggested readings and bibliography

Oggetto:

Blanchard, Macroeconomics

Gruber, Public Finance

Ray, Development Economics

OECD, Pension at a Glance , various years

OECD data portal

Blanchard, Macroeconomics

Gruber, Public Finance

Ray, Development Economics

OECD, Pension at a Glance , various years

OECD data portal



Oggetto:

Note

The teaching activities modalities may vary according to the limitations imposed by the current health crisis. In any case, lectures will be online throughout the academic year.

 

Le modalità di svolgimento dell'attività didattica potranno subire variazioni in base alle limitazioni imposte dalla crisi sanitaria in corso. In ogni caso è assicurata la modalità a distanza per tutto l'anno accademico.

Oggetto:
Last update: 15/02/2022 08:22
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