- Oggetto:
- Oggetto:
Business Organisation and Behaviour
- Oggetto:
Business Organisation and Behaviour
- Oggetto:
Academic year 2023/2024
- Course ID
- MAN0294
- Teaching staff
- Daniel Torchia (Lecturer)
Ulrike Johanna Mayrhofer (Lecturer)
Simona Grande (Teaching Assistant)
Davide Genta (Teaching Assistant) - Degree course
- BUSINESS ADMINISTRATION - Curriculum: Business Management and International Marketing
BUSINESS ADMINISTRATION - Curriculum: Finance and Accounting - Year
- 1st year
- Teaching period
- First Term
- Type
- Distinctive
- Credits/Recognition
- 6
- Course disciplinary sector (SSD)
- SECS-P/07 - business administration and management
- Delivery
- Formal authority
- Language
- English
- Attendance
- Obligatory
- Type of examination
- Written
- Oggetto:
Sommario del corso
- Oggetto:
Course objectives
This course, cognitive but also highly experiential, has been designed to help students understand the behavior of people at work and make the learning process enjoyable. We will explore a range of perspectives that explain the dynamics of individual, interpersonal, group, and organizational structure and processes, to make sense of today's organisational world. Scientific concepts, theories, teaching methods and ideas, will be delivered to:
- understand the various aspects of human behaviour and cognition, both at the level of groups’ dynamics and of individuals’ changes within a social system;
- provide students tools and techniques to develop personal awareness about individual and organisational behaviour, gender & diversity management;
- to disseminate knowledge that advances the understanding of how and when to follow, manage, lead, in order to increase personal and organisational effectiveness.
Questo corso, cognitivo ma anche altamente esperienziale, è stato progettato per aiutare gli studenti a capire il comportamento delle persone al lavoro e rendere il processo di apprendimento piacevole. Esploreremo una serie di prospettive che spiegano le dinamiche dei processi individuali, interpersonali, di gruppo e della struttura organizzativa, per dare un senso al mondo organizzativo di oggi. Concetti scientifici, teorie, metodi di insegnamento e idee, saranno forniti per:
- comprendere i vari aspetti del comportamento e della cognizione umana, sia a livello di dinamiche di gruppo che di cambiamenti individuali all'interno di un sistema sociale;
- fornire agli studenti strumenti e tecniche per sviluppare la consapevolezza personale sul comportamento individuale e organizzativo, sul gender & diversity management;
- diffondere conoscenze che facciano progredire la comprensione di come e quando essere follower, manager, leader, al fine di aumentare l'efficacia personale e organizzativa.
- Oggetto:
Results of learning outcomes
Students will be able to:
- reflect on human behaviour and develop personal and social awareness and interpersonal skills, which have a fundamental importance of improving both social and individual relationships within teamwork-based organization;
- acquire relevant conceptual frameworks to better describe and understand dynamics within different organisations;
- assume a critical attitude towards key components of human nature, such as personality and personal awareness, motivation and self-motivation, influence and power in groups and organisations;
- understand the causes and consequences of failing to manage diversity and gain basic behavioural insights in decision making;
- acquire practical tools to both reveal and contrast unconscious bias at the individual and organizational level.
Gli studenti saranno in grado di:
- riflettere sul comportamento umano e sviluppare consapevolezza personale e sociale e le abilità interpersonali, che hanno un'importanza fondamentale per migliorare le relazioni sia sociali che individuali all'interno di un'organizzazione basata sul lavoro di gruppo;
- acquisire quadri concettuali rilevanti per descrivere e comprendere meglio le dinamiche all'interno delle diverse organizzazioni
- assumere un atteggiamento critico verso le componenti chiave della natura umana, come la personalità e la consapevolezza personale, la motivazione e l'automotivazione, l'influenza e il potere nei gruppi e nelle organizzazioni
- comprendere le cause e le conseguenze della mancata gestione della diversità e acquisire intuizioni comportamentali di base nel processo decisionale
- acquisire strumenti pratici per rivelare e contrastare i pregiudizi inconsci a livello individuale e organizzativo.
- Oggetto:
Course delivery
The course will be delivered in the form of frontal lectures for a total of 42 hours. Students will also benefit from integrative audioslides to be timely provided on Moodle along with all the other materials.
Il corso sarà insegnato con lezioni frontali per complessive 42 ore. Gli studenti e le studentesse beneficiano anche di audioslides integrative ch verranno fornite puntualmente su Moodle, come tutti i materiali del corso.
- Oggetto:
Learning assessment methods
Topics will be introduced by means of a brief overview at the start of class, followed by class participation:
- Discussions
- Group exercises
- Simulations
- Movies parts and videos viewing
- Case Studies
- Anecdotes and methaphores
The assessment will follow this structure: .
- A written exam, which will contain an essay-style question (worth 20 points,66% of the final grade), to spark reflection and critical thinking on current topics, case studies etc.. and a theoretical question (worth 11 points, 24% of the final grade)
- A non-compulsory contest that students can enter voluntarily to develop a presentation (or a video, or other multimedia formats)in which you winners can get up to 3 extra marks on their final grade (up to three winning groups).
Gli argomenti saranno introdotti per mezzo di una breve panoramica all'inizio della lezione, seguita dalla partecipazione della classe:
- Discussioni
- Esercizi di gruppo
- Simulazioni
- Visione di parti di film e video
- Casi studio
- Aneddoti e metafore
La verifica dell'apprendimento seguirà questa struttura:
Un esame scritto, che conterrà una domanda in stile saggio (valutata 20 punti, 66% del voto finale), per stimolare la riflessione e il pensiero critico su argomenti attuali, casi studio ecc., ed una domanda teorica (valutata 11 punti, 34% del voto finale)
Un contest non obbligatorio a cui gli studenti possono partecipare volontariamente per sviluppare una presentazione (o un video, o altri strumenti multimediali) in cui i vincitori possono ottenere fino a 3 punti extra sul loro voto finale (fino a tre gruppi vincitori).- Oggetto:
Support activities
Tutorials will help students preparing for the assignments: during the tutorials, students will be assisted by the tutor.
I tutorial aiuteranno gli studenti a preparare i compiti e l'esame: durante i tutorial, gli studenti saranno assistiti dal tutor.
- Oggetto:
Program
The course is structured in different topics which are:
- Sociological foundations and introduction to of Organisational Behaviour
- Gender and Diversity Management
- Motivation and Reward
- Personality, Values and Individual Decision Making
- Group Behaviour and Work Teams
- Organisational Structure and Culture
- Communication, Conflict and Negotiation
- Leadership
- Organisational Change
Il corso è strutturato in diversi argomenti che sono:
- Fondamenti sociologici e introduzione al comportamento organizzativo
- Genere e gestione delle diversità
- Motivazione e Ricompensa
- Personalità, valori e processo decisionale individuale
- Comportamento di gruppo e squadre di lavoro
- Struttura e cultura organizzativa
- Comunicazione, conflitto e negoziazione
- Leadership
- Cambiamento organizzativo
Suggested readings and bibliography
- Oggetto:
- Book
- Title:
- Organizational Behavior (19th Edition, Globa)
- Year of publication:
- 2022
- Publisher:
- Pearson
- Author:
- Stephen P. Robbins and Timothy A. Judge
- ISBN
- Permalink:
- Required:
- Yes
- Oggetto:
- Bohnet, I. (2016). What Works: gender equality by design. Cambridge, MA: Belknap Press of Harvard University Press
- Oggetto: