Vai al contenuto principale
Oggetto:
Oggetto:

Business Plan

Oggetto:

Business Plan

Oggetto:

Academic year 2024/2025

Course ID
MAN0311
Teachers
Elisa Truant (Lecturer)
Edoardo Crocco (Lecturer)
Degree course
BUSINESS ADMINISTRATION - Curriculum: Finance and Accounting
Year
2nd year
Teaching period
First Term
Type
Elective
Credits/Recognition
5
Course disciplinary sector (SSD)
SECS-P/07 - business administration and management
Delivery
Formal authority
Language
English
Attendance
Obligatory
Type of examination
Written and oral
Prerequisites
The main topics useful to successfully follow the course are: managerial accounting, business organization, business administration
Oggetto:

Sommario del corso

Oggetto:

Course objectives

The course aims to train students on the logics and tools of stratgic planning and Business Plan, useful to drive and empower managers to the global objectives of the firm. The course focuses on how to turn the business plan into reality, also enhancing to understand what our counterparts call a business plan in different moments and contexts.

Il corso si propone di formare gli studenti sulle logiche e sugli strumenti della pianificazione strategica e del Business Plan, utili per guidare e responsabilizzare i manager verso gli obiettivi globali dell'impresa. Il corso aiuta a comprendere come trasformare il business plan in realtà, migliorando anche la comprensione di ciò che i diversi attori chiamano business plan, in diversi momenti e contesti.

Oggetto:

Results of learning outcomes

At the end of the course student is expected to be able to:
- knowing and understanding the logic of strategic planning, particularly
referring to business planning; knowing and understanding their main mechanisms and features
- applying knowledge about the business plan to managerial issues
- making judgements to critically analyse the issue and selected solutions
discussed in the business cases studies
- using communication skills to discuss, during the lessons, the business cases
studies individually or in team, using appropriate supports.

For any learning difficulties or disabilities, please review the University's support (https://www.unito.it/servizi/lo-studio/studenti-con-disabilita) and accommodation procedures (https://www.unito.it/accoglienza-studenti-con-disabilita-e-dsa), particularly the necessary steps for exam support (https://www.unito.it/servizi/lo-studio/studenti-e-studentesse-con-disabilita/supporto-studenti-e-studentesse-con).

Al termine del corso lo studente dovrà essere in grado di:
- conoscere e comprendere le logiche della pianificazione strategica; conoscerne e comprenderne i principali meccanismi e caratteristiche
- applicare la conoscenza del business plan alle diverse problematiche manageriali
- analizzare criticamente le diverse problematiche manageriali e proporre soluzioni, sulla base anche dei case study presentati in aula
- utilizzare le capacità comunicative per discutere, durante le lezioni, i casi aziendali.

 

Per eventuali disturbi dell’apprendimento o disabilità, si prega di prendere visione delle modalità di supporto (https://www.unito.it/servizi/lo-studio/studenti-con-disabilita) e di accoglienza
(https://www.unito.it/accoglienza-studenti-con-disabilita-e-dsa) di Ateneo e in particolare delle procedure necessarie per il supporto in sede d’esame (https://www.unito.it/servizi/lo-studio/studenti-e-studentesse-con-disabilita/supporto-studenti-e-studentesse-con).

Oggetto:

Program

Main Topics

- Firm's strategy and planning

- Conceptual models and tools for strategic planning

- The cycle of strategy-planning-budgeting-reporting

- What is a business plan?

- The Business Plan Structure and content

- The economic and financial plan

- Let's build a BP: Group project

Argomenti principali

- Strategia e pianificazione strategica

- Modelli e strumenti concettuali per la pianificazione strategica

- Il ciclo di strategia-pianificazione-budget-reporting

- Che cos'è un business plan?

- La struttura e il contenuto del piano aziendale

- Il piano economico e finanziario

- Costruiamo un BP: progetto di gruppo

 

Oggetto:

Course delivery

The course is characterized by frontal lessons (35 h.) in order to deepen the content of the business plan, through a theoretical lens and case studies. Group projects will also be carried out with students in order to build a start-up business model.

The traditional way of teaching will be in presence.

Teaching material is available on Moodle webpage.

 

Il corso è caratterizzato da lezioni frontali (35 ore) al fine di approfondire i contenuti del business plan, attraverso una lente teorica e pratica (case study). Verrà inoltre svolto un progetto all'interno di gruppo al fine di redigere il business plan di una start-up.

Le lezioni saranno in presenza fisica.

Il materiale didattico è disponibile su Moodle, nella pagina dell'insegnamento. 

Oggetto:

Learning assessment methods

The exam consists in the successful completion of the group project, focused on a start-up business plan, and in the oral presentation of the business plan and discussion of the main features and topics related to the Business Plan. The project is discussed in class, in presence. 

The final mark is 30/30.

The score for the Business Plan exam presentation will be based on several key criteria:

1. Originality: The uniqueness and creativity of your business idea, including how innovative your approach is in solving a problem or addressing a market need.

2. Clarity of Exposition: The ability to clearly and effectively communicate your ideas. This includes how well you explain your business plan, making it easy for the audience to understand your goals, strategies, and key points.

3. Coherence and Completeness of Contents: The logical flow of your presentation and whether all essential components of a solid business plan are covered. Your presentation should be well-structured, with all elements aligning cohesively, from market analysis to financial planning.

4. Robustness of the Presentation: How strong and compelling the presentation is overall. This includes how well you handle questions, your confidence in delivering the plan, and whether the business model is backed by sound data, research, and planning.

L'esame si compone nello svolgimento di un progetto incentrato sulla stesura di un business plan di una start-up a scelta. Il progetto, condotto all'interno di piccoli gruppi, viene presentato in classe, in presenza, unitamente ad una discussione che verte sui principali temi del corso.

Il voto finale è 30/30.

Il punteggio della presentazione per l’esame di Business Plan sarà basato su diversi criteri chiave:

1. Originalità: L'unicità e la creatività dell'idea di business, compresa l’innovatività dell’approccio nel risolvere un problema o nel soddisfare un’esigenza di mercato.

2. Chiarezza dell’Esposizione: La capacità di comunicare in modo chiaro ed efficace le idee. Ciò include quanto bene viene spiegato il piano aziendale, rendendo comprensibili gli obiettivi, le strategie e i punti chiave.

3. Coerenza e Completezza dei Contenuti: Il flusso logico della presentazione e se tutti i componenti essenziali di un piano aziendale solido sono stati trattati. La presentazione dovrebbe essere ben strutturata, con tutti gli elementi che si allineano in modo coerente, dall'analisi di mercato alla pianificazione finanziaria.

4. Solidità della Presentazione: Quanto è forte e convincente la presentazione nel complesso. Ciò include la gestione delle domande, la sicurezza nel presentare il piano e se il modello di business è supportato da dati, ricerche e pianificazioni solide.

Oggetto:

Support activities

Homework exercises will be assigned, and their solution will be discussed in class (if time allows) or uploaded on Moodle.

See the weekly professors' office hours on ecoaz.unito.it website (in presence and on the professors' Webex virtual room).

 

Verranno assegnate agli studenti esercitazioni da svolgere a casa e la loro soluzione verrà discussa in aula qualora ve ne sia il tempo o caricata in alternativa sulla piattaforma di e-learning.

Ricevimento studenti settimanale, in presenza e on-line (nelle virtual room webex dei docenti), esplicitato nelle rispettive agende personali sul sito di ecoaz.unito.it.

Suggested readings and bibliography

Oggetto:

Slides, readings and business cases are published on Moodle website to deepen, also from a practical point of view, the Business Plan contents and features for different sectors and types of companies.

A useful reading can be Kubr, Marchesi, Ilar and Kienhuis (1998), "Starting up. Achieving success with professional business planning", McKinsey & Company, Inc. The Netherlands  

Slides, letture e case study pubblicati su Moodle per approfondire, anche da un punto di vista pratico, i contenuti e le caratteristiche del Business Plan in diversi dettori e per diverse tipologie di imprese.

Una lettura utile potrebbe essere  Kubr, Marchesi, Ilar and Kienhuis (1998), "Starting up. Achieving success with professional business planning", McKinsey & Company, Inc. The Netherlands  

 



Oggetto:

Notes

 

 

 

Enroll
  • Open
    Oggetto:
    Last update: 27/09/2024 12:43
    Location: https://www.business-administration.unito.it/robots.html
    Non cliccare qui!