- Oggetto:
- Oggetto:
Advanced Corporate Finance and Capital Markets - Module: Advanced Capital Markets
- Oggetto:
Advanced Corporate Finance and Capital Markets - Module: Advanced Capital Markets
- Oggetto:
Academic year 2024/2025
- Course ID
- MAN0529B
- Teachers
- Cristina Rovera (Lecturer)
Paul De Sury (Lecturer) - Degree course
- BUSINESS ADMINISTRATION - Curriculum: Business Management and International Marketing
BUSINESS ADMINISTRATION - Curriculum: Finance and Accounting - Year
- 1st year
- Teaching period
- First Term
- Type
- Distinctive
- Credits/Recognition
- 5
- Course disciplinary sector (SSD)
- SECS-P/11 - financial markets and Institutions
- Delivery
- Formal authority
- Language
- English
- Attendance
- Obligatory
- Type of examination
- Written
- Type of learning unit
- modulo
- Modular course
- Advanced Corporate Finance and Capital Markets - Integrated course (MAN0529)
- Oggetto:
Sommario del corso
- Oggetto:
Course objectives
The course aims to provide students with in-depth knowledge of the capital market,
for a valid preparation for work.There are no preparatory requirements.
Il corso si propone di fornire agli studenti la conoscenza approfondita del mercato dei capitali, per una valida preparazione al mondo del lavoro.
Non ci sono propedeuticità.
- Oggetto:
Results of learning outcomes
At the end of teaching and individual study, students are expected to be able to:
- remember the illustrated concepts (knowledge);
- apply the notions acquired by solving exercises (understanding and application);
- demonstrate critical ability, with independent judgment on the topics covered (understanding and application);
- show communication skills, through comparison with classmates (understanding and application).
All this can be explained by Dublin descriptors:
KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
1) Learning is aimed at understanding contents.
ABILITY TO APPLY KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
2) Students should be able to solve exercises and problems.
AUTONOMY OF JUDGMENT
3) Learning should be "critical". The student should develop autonomy of judgment on the arguments studied and on the contemporary reality (TG and specialized financial magazines read listening).
COMMUNICATION SKILLS
4) Active class participation is important to demonstrate communication abilities.
LEARNING ABILITY
5) All these points will contribute to the final judgment.
Learning disorders
For any learning disorders or disabilities, please read the support (https://www.unito.it/servizi/lo-studio/studenti-con-disabilita) and reception methods
(https://www.unito.it/ welcomed-studenti-con-disabilita-e-dsa) of the University and in particular the procedures necessary for support during the exam (https://www.unito.it/ services/the-study/students-and-students-with-disabilities/support-students-and-students-with)
Al termine dell'insegnamento e dello studio individuale, ci si attende che studentesse e studenti siano in grado di:
- ricordare i concetti illustrati (conoscenza);
- applicare le nozioni acquisite, mediante la risoluzione di esercizi (comprensione e applicazione);
- dimostrare capacità critica, con autonomia di giudizio sui temi svolti (comprensione e applicazione);
- mostrare abilità comunicative, mediante il confronto con i compagni di corso (comprensione e applicazione).
Tutto questo può essere spiegato mediante i descrittori di Dublino:
CONOSCENZA E CAPACITA' DI COMPRENSIONE
1) L'apprendimento degli argomenti non deve essere finalizzato alla sola conoscenza mnemonica dei medesimi, ma anche alla piena comprensione dei contenuti.
CAPACITA' DI APPLICARE LA CONOSCENZA E COMPRENSIONE
2) La comprensione va dimostrata con la capacità di applicazione dei concetti, mediante il corretto svolgimento degli esercizi proposti.
AUTONOMIA DI GIUDIZIO
3) Allo studente è inoltre richiesta una conoscenza "critica", da dimostrare con l'autonomia di giudizio sugli argomenti trattati.
ABILITA' COMUNICATIVE
4) Ai fini dello studio e della preparazione dell'esame è senz'altro utile (oltre al materiale bibliografico) il confronto con i compagni di corso, che dimostra abilità comunicative utili al futuro professionale.
CAPACITA' DI APPRENDIMENTO
5) I punti sopra elencati congiuntamente considerati evidenziano la complessiva capacità di apprendimento della materia e contribuiscono alla formulazione del giudizio finale.
Studenti con disabilità
Per eventuali disturbi dell’apprendimento o disabilità, si prega di prendere visione delle modalità di supporto (https://www.unito.it/servizi/
lo-studio/studenti-con- disabilita) e di accoglienza
(https://www.unito.it/accoglienza-studenti-con- disabilita-e-dsa) di Ateneo e in particolare delle procedure necessarie per il supporto in sede d’esame (https://www.unito.it/servizi/ lo-studio/studenti-e- studentesse-con-disabilita/ supporto-studenti-e- studentesse-con). - Oggetto:
Program
Bond Analysis
- The market features.
- Supply and Demand of Bonds (curves).
- Fisher theory, Keynes theory and Friedman theory.
- Exercises.
Stock analysis
- The market features.
- Financing new enterprises: business angels and crowdfunding.
- The risky portfolio management:
- the Capital Asset Pricing Model
- the Modern Portfolio Theory
- the Risk Adjusted Performance Ratios.
- Exercises.
BANKS
- Why Banks are Special
- The Rationale for Bank Regulation
- ALM and Liquidity Management
- Bank Capital and the Regulatory Architecture
- Bank Business Models
- Securitisation
- Reward Structures in Banking
- FinTech
MERCATO OBBLIGAZIONARIO
- Caratteristiche del mercato.
- Curve di Domanda e Offerta.
- Teorie di Fisher, Keynes e Friedman.
- Esercizi.
MERCATO AZIONARIO
- Caratteristiche del mercato.
- Il finanziamento delle nuove imprese: business angels e crowdfunding.
- Gestione di portafoglio:
- il Capital Asset Pricing Model
- la Modern Portfolio Theory
- i Risk Adjusted Performance Ratios
- Esercizi
BANCHE
- L'importanza della regolamentazione
- Gestione bancaria: gestione di attività, passività e liquidità
- Gestione bancaria: gestione del capitale e normativa
- Modelli di business bancario
- Cartolarizzazione
- Strutture remunerative nel settore bancario
- FinTech
- Oggetto:
Course delivery
The course will be developed through 40 hours of face-to-face lectures.
The theory is alternated with exercises, which allow a full understanding of the subject.
Cases are often exposed.
There is obligation to attend the course.
All the material for the exam will be made available on Moodle.
Erogazione Standard - L'insegnamento prevede 40 ore di lezione frontale in presenza, secondo il calendario stabilito dalla Scuola.
La teoria è alternata agli esercizi, che permettono una piena comprensione della materia.
Spesso vengono esposti dei casi.
C'è obbligo di frequenza.
Tutto il materiale necessario alla preparazione dell'esame sarà reso disponibile su Moodle.
- Oggetto:
Learning assessment methods
In classroom exam.
EXAM: Structure
The Exam will be divided into two parts:
1. Professor Williams will assign a Report to be prepared for a certain date by Group of students (group organisation in classroom).
Reports will be sent to the Professor by mail.
Points Prof. Williams = 20
Min grade to consider "passed" the exam of Williams = 12 pts
2. Professors Rovera & de Sury will organize a written exam: 1 open question and 1 exercise
Points Prof. Rovera & de Sury = 5 per question, for a total of 10 points
Total Time Prof. Rovera & de Sury = 30 minutes
Min grade to consider "passed" the exam of Rovera & de Sury = 6 pts
FOR THE FIRST 2 EXAMS YOU CAN REFUSE ONE OF THE TWO PARTS AND KEEP THE OTHER. SUBSEQUENTLY YOU WILL NOT BE ABLE TO REFUSE ONLY ONE PART. YOU WILL REFUSE BOTH THE FIRST AND THE SECOND PART AND YOU WILL HAVE TO REPEAT THE TOTAL EXAM.
The results of the two tests will be loaded on Moodle.
Calculator
The use of a calculator (preferably non-programmable) is permitted.
Evaluation
Points Prof. Williams = 20 (min 12)
Points Prof. Rovera & de Sury = 10 (min 6)
The overall mark will be expressed out of thirty.
The mark of Advanced Capital Markets will be mixed with the mark of Advanced Corporate Finance.
This means that students have to take both the exams (Andvanced Capital Markets AND Advanced Corporate Finance).
Disability
Students with DSA (or with other disabilities) will be able to take the test consistently with the indications of the Individualized Treatment form, issued pursuant to the necessary medical confirmation.
Esame in presenza.
ESAME: Struttura
L'esame sarà diviso in due parti:
1. Parte del Prof. Williams, che chiederà - entro una certa data - la predisposizione di Reports da parte degli studenti (ripartiti in gruppi decisi in aula).
Il Report andrà spedito by mail al Professore.
Punti ottenibili con il Prof. Williams = 20
Voto min per superare l'esame di Williams = 12 punti
2. Parte di Prof. Rovera & de Sury: 1 domanda aperta e 1 esercizio
Punti ottenibili con la Prof.ssa Rovera e il Prof. de Sury = 5 per quesito, per un totale pari a 10
Durata = 30 minuti
Voto minimo per superare l'esame di Rovera & de Sury = 6 punti
PER I PRIMI DUE APPELLI LO STUDENTE POTRA' RIFIUTARE UNA DELLE DUE PARTI E CONSERVARE L'ALTRA. A PARTIRE DAL TERZO APPELLO LE COSE CAMBIERANO: CHI RIFIUTERA' NON POTRA' CONSERVARE ALCUNCHE'. RIFIUTERA' TUTTA LA PROVA E DOVRA' RIDARE L'INTERO ESAME NEGLI APPELLI SUCCESSIVI
I risultati delle due parti saranno pubblicati su Moodle.
Calcolatrice
E' consentito l'uso di una calcolatrice (preferibilmente non programmabile).
Valutazione
Punti Prof. Williams = 20 (min per la sufficienza 12 punti)
Punti Prof.ssa Rovera e Prof. de Sury = 10 (min per la sufficienza 6 punti)
Il voto complessivo sarà espresso in trentesimi.
Il voto di Advanced Capital Markets andrà mixato con Advanced Corporate Finance.
Questo significa che - per vedere il voto sul libretto universitario - lo studente dovrà sostenere e superare ambo le prove (SIA Advanced Capital Markets SIA Advanced Corporate Finance).
Disabilità
Gli studenti DSA (o con altre disabilità) potranno sostenere la prova coerentemente con le indicazioni del modulo del Trattamento Individualizzato, rilasciato ai sensi del dovuto riscontro medico.
- Oggetto:
Support activities
MOODLE
Preparing for the exam requires studying material uploaded on Moodle.
See: https://elearning.unito.it/sme/
STUDENT RECEPTION
A teaching assistant will be available for exercises and questions.
MOODLE
La preparazione dell'esame richiede lo studio del materiale caricato su Moodle.
Si veda: https://elearning.unito.it/sme/
RICEVIMENTO STUDENTI
Un teaching assistant sarà disponibile per rispondere alle domande e svolgere esercizi addizionali con gli studenti.
Suggested readings and bibliography
- Oggetto:
- Book
- Title:
- Financial Markets and Institutions
- Year of publication:
- 2023
- Publisher:
- Pearson
- Author:
- Eakins, S.; Mishkin, F.
- Chapters:
- 12 - 13
- Notes:
- This book is ONLY SUGGESTED (not mandatory). The teaching materials will be provided by the Lecturers (slides) during the course
- Required:
- No
- Oggetto:
- Book
- Title:
- Investments
- Year of publication:
- 2023
- Publisher:
- McGraw-Hill
- Author:
- Bodie, Z.; Kane, A.; Marcus, A.
- Chapters:
- 7-8-9-18-24-27
- Notes:
- This book is ONLY SUGGESTED (not mandatory). The teaching materials will be provided by the Lecturers (slides) during the course
- Required:
- No
- Oggetto:
- Book
- Title:
- Introduction to Banking
- Year of publication:
- 2015
- Publisher:
- Pearson
- Author:
- Casu, B.; Girardone, C.; Molyneux, P.
- Chapters:
- 1-7-10-12
- Notes:
- This book is ONLY SUGGESTED (not mandatory). The teaching materials will be provided by the Lecturers (slides) during the course
- Required:
- No
- Oggetto:
- Book
- Title:
- Financial Institutions Management: A Risk Management Approach
- Year of publication:
- 2021
- Publisher:
- McGraw Hill
- Author:
- Saunders, A.; Cornett, M.M.; Erhemjamts, O.
- Chapters:
- 1-21-26-27
- Notes:
- This book is ONLY SUGGESTED (not mandatory). The teaching materials will be provided by the Lecturers (slides) during the course
- Required:
- No
- Oggetto:
- Book
- Title:
- Bank Management
- Year of publication:
- 2015
- Publisher:
- Cengage Learning
- Author:
- Koch, T.W.; MacDonald, S.S.
- Chapters:
- 2-12
- Notes:
- This book is ONLY SUGGESTED (not mandatory). The teaching materials will be provided by the Lecturers (slides) during the course
- Required:
- No
- Oggetto:
- Book
- Title:
- The Oxford Handbook of Banking (3rd edition)
- Year of publication:
- 2019
- Publisher:
- Oxford University Press
- Author:
- Berger, A.N.; Molyneux, P.; Wilson, J.
- Chapters:
- 1-5-7-16-21-22-26
- Notes:
- See also the first and second editions (2012, 2015, Chapter 9). These books (1-2-3 edition) are ONLY SUGGESTED (not mandatory). The teaching materials will be provided by the Lecturers (slides) during the course
- Required:
- No
- Oggetto:
- Other
- Title:
- Moodle
- Description:
- Slides and exercises will be made available on Moodle during the course
- Required:
- Yes
- Oggetto:
The documentation will be provided by the Professors during the course (in digital format on Moodle)
Il materiale sarà fornito dai docenti durante il corso. Sarà reso disponibile su Moodle.
- Oggetto:
Notes
Students should make every effort to participate in the lectures. We strongly advise students to read the relevant material which will be on Moodle.
Si raccomanda la partecipazione alle lezioni e lo studio del materiale che sarà reso disponibile su Moodle
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- Open
- Oggetto: