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Oggetto:
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Interpreting the Macroeconomic Scenario

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Interpreting the Macroeconomic Scenario

Oggetto:

Academic year 2022/2023

Course ID
MAN0293
Teachers
Margherita Borella (Lecturer)
Teodoro Togati (Lecturer)
Piotr Tomasz Bialowolski (Lecturer)
Degree course
BUSINESS ADMINISTRATION - Curriculum: Business Management and International Marketing
BUSINESS ADMINISTRATION - Curriculum: Finance and Accounting
Year
1st year
Teaching period
Second Term
Type
Distinctive
Credits/Recognition
12
Course disciplinary sector (SSD)
SECS-P/01 - economics
Delivery
Formal authority
Language
English
Attendance
Obligatory
Type of examination
Written
Prerequisites
Macroeconomics
Oggetto:

Sommario del corso

Oggetto:

Course objectives

The aim of the course is to provide students with basic competences to read and interepret macroeconomic statistics and macro-trends.

 


Lo scopo del corso è di forniere agli studenti le nozioni e competenze di base per comprendere e interpretare i fenomeni macroeconomici

Oggetto:

Results of learning outcomes

Knowledge and competences in putting in context  the polices implemented across Europe, with the support of the data scenarios.  

 

conoscenze e competenze per inserire nel contesto macroeconomico le politiche implementate nel contesto EU, con il supporto dell'analisi dei dati

Oggetto:

Program

In the first part of this course we focus upon the recent debate on
stagnation, i.e. the reasons why today most advanced economies, like the US, Japan or Europe grow much less than forty or fifty years ago. In particular, we will discuss
the explanations provided by two main approaches or paradigms: namely,
standard neoclassical theory and Keynesian theory.

The first approach holds that stagnation is not rooted in internal
problems of market economies, but caused by external ‘threats', such
as bad institutions, demographic changes and a slowdown in
technological innovation.

The second approach holds instead that stagnation is due to a major
internal problem of the
economy: namely, a lack of aggregate demand. This problem may be due to
various factors, such as inequality in income and wealth distribution
and uncertainty that leads consumers to hold money rather than spend
and investors to postpone their decisions.

The second part part will focus on deepening the analysis and discussion on some key topics:

- Consumption and Savings choices over the Life Cycle

- Pension Systems 

- Health, Wealth and Growth

- Income and Wealth Inequality

 

Nella prima parte di questo corso ci concentriamo sul recente dibattito su
stagnazione, ovvero le ragioni per cui oggi le economie più avanzate, come Stati Uniti,
Giappone o Europa crescono molto meno di quaranta o cinquanta anni fa. Le spiegazioni si basano su due approcci o paradigmi principali: vale a dire, teoria neoclassica standard e teoria keynesiana. Il primo approccio sostiene che la stagnazione non è radicata all'interno problemi delle economie di mercato, ma causato da "minacce" esterne, come cattive istituzioni, cambiamenti demografici e un rallentamento dell'innovazione tecnologica. Il secondo approccio sostiene invece che la stagnazione è dovuta a un major problema interno dell'economia: vale a dire, una mancanza di domanda aggregata. Questo problema potrebbe essere dovuto a vari fattori, come la disuguaglianza nel reddito e nella distribuzione della ricchezza e l'incertezza che porta i consumatori a detenere denaro piuttosto che a spendere e gli investitori a rinviare le loro decisioni. La seconda parte si concentrerà sull'approfondimento dell'analisi e della discussione di alcuni temi chiave: - Scelte di Consumo e Risparmio nel Ciclo di Vita - Sistemi pensionistici - Salute, ricchezza e crescita - Disuguaglianza di reddito e ricchezza

 

 

Oggetto:

Course delivery

lectures and classes

lezioni ed esercitazioni

Oggetto:

Learning assessment methods

Lab sessions tests, exams

 

COVID EMERGENCY: please look at the updated website:

https://elearning.unito.it/sme/course/view.php?id=3570

in fase di emergenza covid l'esame avrà modalità diverse

in assenza di emergenza esame è scritto per entrambe le parti

Oggetto:

Support activities

Teaching assitance

Esercitazioni

Suggested readings and bibliography

Oggetto:

Blanchard, Macroeconomics, Pearson

Angus Deaton, The Great Escape, Princeton University Press

OECD, Pension at a Glance , various years

OECD data portal

Roncaglia, The Age of Fragmentation: A History of Contemporary Economic Thought, Cambridge University Press (2019)

 

 



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    Oggetto:
    Last update: 10/08/2022 17:02
    Location: https://www.business-administration.unito.it/robots.html
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